Review (LOVOO)
LOVOO is een van Duitslands belangrijkste export apps. Binnen Duitsland heeft de app 8 miljoen gebruikers en ook buiten dit land is het aantal LOVOO-gebruikers flink aan het stijgen (op het moment ook 8 miljoen). Vandaag spreken wij met Co-oprichter en CMO van LOVOO, Tobias Börner. Börner heeft zich voor onze interviewserie "CEO of Love" laten interviewen over iBeacons, wearables, intelligent algoritmes, en de toekomst van online dating.
DATING-EXPERTS: Beste meneer Börner, bedankt dat u de tijd genomen hebt voor dit interview dat deel uit maakt van onze “CEO of Love” serie.
Waarom zouden mensen zich bij uw datingservice moeten aanmelden? Wat is er uniek en speciaal aan? Hoe zorgt u ervoor dat u de groei van uw bedrijf kunt blijven stimuleren ondanks de zeer competitieve markt (wat zijn bijvoorbeeld uw jaarlijkse marketing uitgaven en kanalen)?
Tobias Börner: Wij bieden onze singles een Europawijde gemeenschap en onze Live-Radar maakt het gemakkelijk om met mensen in contact te komen die zich in de buurt bevinden. Onze app is perfect voor mensen die onderweg zijn en zorgt ervoor dat bankzitters in beweging komen.
Om nieuwe gebruikers te genereren richten wij ons op onze performance marketing strategie. Dit is een goede mix van Twitter en Facebook advertenties, adwords en affiliates met speciefieke targeting (bijvoorbeeld op geslacht, land of apparaat). Aan deze strategie voegen wij opvolgende influencer marketing campaigns toe.
DATING-EXPERTS: De Online/Mobile Dating industrie voorziet mensen van veel mogelijkheden. Denkt u dat deze industrie invloed heeft gehad op hoe mensen in de laatste 10-15 jaar over relaties zijn gaan denken? Ruilen ze sneller de ene relatie voor een andere in, vergeleken met de tijd voordat online/mobiel daten bestond? Is dit een positief gegeven?
Tobias Börner: Dating is heel flexibel geworden. Je kunt nieuwe mensen altijd en overal ontmoeten. Dates kunnen op een spontane manier worden georganiseerd en de keuze uit potentiële partners is gigantisch. Natuurlijk vinden mensen het leuk om gebruik te maken van alle mogelijkheden en dit geeft een indruk van steeds wisselende partners. Misschien is dit inderdaad het geval, maar de behoefte aan een permanente verbinding blijft.
Bij LOVOO weten wij dat de meerderheid van de gebruikers een vaste relatie wil die gebaseerd is op trouw en vertrouwen.
DATING-EXPERTS: Denkt u dat online dating de afgelopen jaren geseksualiseerder is geworden, omdat het steeds meer over aan het schakelen is naar mobile daten? Is casual dating alledaags en onderdeel van de normale datingervaring geworden?
Tobias Börner: Casual dating is niet de norm, maar is wel sociaal geaccepteerd geworden. Veel vrijgezellen willen het uitproberen, maar dit is zeker niet de meerderheid. De meeste gebruikers willen niet dat deze ervaring hun datingstrategie op de lange termijn wordt. Bij LOVOO zijn er veel meer mensen die op zoek zijn naar een serieuze relatie of vriendschappen. Dit onderscheidt ons van casual dating.
DATING-EXPERTS: Gebruikt u en analyseert u gebruikersdata of gebruikersgedrag om matching te verbeteren en efficiënter te maken? Kunt u een aantal voorbeelden noemen?
Tobias Börner: LOVOO werkt met een intelligent algoritme. Dit algoritme analyseert de voorkeuren van de gebruiker door middel van zijn of haar klikjes binnen de app. De smartphone registreert of “Anja” in het westen, of “Franzi”, die zich ten noorden van de gebruiker bevindt, een goede match voor hem of haar kan zijn. Studies hebben uitgewezen dat lange enquêtes en persoonlijkheidstests niet dezelfde resultaten kunnen leveren. Gebruikersgedrag is een betere indicator voor gebruikersvoorkeuren.
DATING-EXPERTS: Wat zal volgens u in de nabije toekomst bij matchmaking de populairste trend worden op het gebied van datagebruik? Wat zullen de datingservice in 3-5 jaar kunnen doen dat nu nog niet mogelijk is?
Tobias Börner: In de nabije toekomst zullen technologieën zoals iBeacons en Wearables locatie gebaseerde dating naar een nieuw niveau brengen. Zij zullen mij laten zien wie overdag mijn pad heeft gekruist. Apps zullen in staat zijn om de locatie en voorkeuren van een gebruiker beter te analyseren en te actualiseren zodra er iemand in de buurt is die hij of zij wellicht interessant vindt. Apps zullen ook met locaties (zoals bars, clubs of boutiques) gaan communiceren om zo datinglocaties aan de gebruiker voor te stellen.
DATING-EXPERTS: Gedurende de laatste paar jaren zijn gratis dating apps erg populair geworden, vooral Tinder. Vindt u dat gratis apps schadelijk zijn voor de marktwaarde? Of helpen zij juist huidige marktprijzen te herdefiniëren?
Tobias Börner: Wij van LOVOO hebben het gevoel dat wij ervan hebben geprofiteerd. Tinder moedigt ons dagelijks aan en we zijn blij met concurrentie uit de VS. Het is goed voor het bedrijfsleven en stimuleert ons om onze inspanningen te verhogen in onze eigen doelmarkten Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Spanje, Italië, Groot-Brittannië en Brazilië.
DATING-EXPERTS: Denkt u dat wearables de manier waarop mensen van online dating gebruik maken zullen veranderen, net als de smartphones dit hebben gedaan?
Tobias Börner: De smartwatch-technologieën tonen ons interessante potentiële toepassingen en bieden toegevoegde waarde aan smartphone en tablets, maar ze zullen niet een onmiddellijk effect oproepen bij online dating zaken in het bijzonder.
DATING-EXPERTS: Bent u een mobiele versie van een van uw sites aan het voorbereiden die specifiek voor de Apple Watch of andere wearables bedoeld zijn?
Tobias Börner: Voor wearables zal de focus liggen op andere dingen, zoals communicatie, fitness of gezondheid. Toch zullen datingproducten continu ontwikkeld en aangepast moeten worden aan nieuwe technologieën. Als er in de toekomst een kritiek aantal mensen wearables gaan gebruiken, dan zal geen enkele app kunnen overleven zonder zich hieraan aan te passen en dienovereenkomstig te optimaliseren.
DATING-EXPERTS: Wat zijn de belangrijkste succesfactoren die overwogen moeten worden om ervoor te zorgen dat uw datingservice ook over 10 jaar een grote speler zal zijn?
Tobias Börner: Om een relevante speler in deze business te zijn is het belangrijk om te allen tijde een stap voor te lopen op de concurrentie. Wij proberen continu met onze technologische vooruitgang te overtuigen en blijven onze gebruikers bij elke update verrassen. Een open dialoog met LOVOO-leden is ook erg belangrijk, zodat wij bij het ontwikkelen van onze app rekening kunnen houden met de wensen van onze gebruikers.