Wearables zullen ongetwijfeld nieuwe producten en aanbiedingen op de markt brengen, maar serieuze dating is waarschijnlijk het segment dat het minst betroffen zal zijn. - Carsten Böltz, CEO van be2 interview


Review (be2.nl)

Matchmaker be2 is een bekende speler op de Nederlandse online datingmarkt voor mensen die op zoek zijn naar een serieuze vaste relatie. Het matchmaking algoritme van be2 zorgt ervoor dat je zelf geen tijd hoeft te besteden bij het zoeken naar een potentiële partner: aan de hand van een slimme persoonlijkheidstest en je eigen voorkeuren qua afstand en uiterlijk. Voor onze interviewserie “CEO of Love” heeft Carsten Böltz, Managing Director van be2, vragen beantwoord over de toekomst en opkomende trends van online dating.  

DATING-EXPERTS: Hartelijk dank dat u de tijd heeft genomen voor dit interview.

Onze eerste vraag: waarom zouden mensen zich bij uw datingservice moeten aanmelden? Wat is er uniek en speciaal aan? Hoe zorgt u ervoor dat u de groei van uw bedrijf kunt blijven stimuleren ondanks de zeer competitieve markt (wat zijn bijvoorbeeld uw jaarlijkse marketing uitgaven en kanalen)?

Carsten Böltz: Be2 zorgt ervoor dat je veel tijd bespaart. Ons algoritme reduceert complexiteiten voor onze klanten omdat zij worden gekoppeld aan mensen die goed bij hen passen, in plaats van dat zij worden overstelpt met honderden keuzes waaruit zij de ware voor zichzelf moeten zoeken. Klanten kunnen zo hun tijd op een efficiëntere manier gebruiken, omdat zij bij be2 hun aandacht en communicatie kunnen focussen op de matches. Zo wordt de kans op het vinden van liefde veel hoger.

Onze groei in de markt hangt af van hoe succesvol wij voor een goede productervaring blijven zorgen. Je kunt natuurlijk ook je weg naar een marktaandeel kopen, maar wij geloven dat duurzame groei afhangt van een zich steeds verbeterend product (en een zich steeds verbeterende marktperceptie van dit product).

DATING-EXPERTS: De Online/Mobile Dating industrie voorziet mensen van veel mogelijkheden. Denkt u dat deze industrie invloed heeft gehad op hoe mensen in de laatste 10-15 jaar over relaties zijn gaan denken? Ruilen ze sneller de ene relatie voor een andere in, vergeleken met de tijd voordat online/mobiel daten bestond?

Carsten Böltz: Ik geloof niet echt dat online dating veranderd heeft hoe de meeste mensen relaties voeren. Mensen hebben altijd met keuzes en verleiding om moeten gaan, om een lange vaste relatie te kunnen onderhouden.

Wat vooral erg is veranderd tijdens de laatste tien jaar, is de perceptie van online dating. Terwijl men dit 10 tot 15 jaar geleden nog als iets alleen voor gemarginaliseerde mensen met weinig sociale contacten hield, is het nu ook voor het algemene vrijgezellenleven geaccepteerd. We kennen allemaal wel iemand, waarschijnlijk zelfs een aantal mensen, die een gelukkige relatie hebben weten te vormen via het internet.

DATING-EXPERTS: Denkt u dat online dating in de laatste jaren geseksualiseerder is geworden, omdat het meer en meer overgestapt is op mobiel? Hebben apps zoals Tinder casual dating alledaags gemaakt – zelfs voor vrouwen? Zo ja, denkt u dat deze trend zo door zal gaan of zal serieus dating een come-back maken?

Carsten Böltz: Nee. Ik denk, dat als de trend zich in een vluchtigere richting aan het bewegen is, dan komt dat eerder door maatschappelijke veranderingen dan door technologische innovatie. Het is vooral waar dat de perceptie van vrouwen in de laatste tien jaar erg is veranderd. Vrouwen nemen meer en meer het heft in eigen handen en streven na wat zij willen, zonder zich hiervoor te schamen. Onze casual zuster-site C-date ziet juist hierom een ware boom van vrouwelijk interesse en registraties.

Echter, zelfs al groeit het casual dating segment, er zal altijd plaats zijn voor serieuzere datingsites. Het gaat allemaal om het vergroten van de keuze van de consument. 10 tot 15 jaar geleden waren er maar 2 of 3 spelers die de hele markt bestreken, terwijl er nu erg veel sites zijn die in verschillende behoeftes voorzien en mensen samenbrengen met vergelijkbare interesses en intenties. Dus, serieus daten, wat waarschijnlijk eerst de enige optie was, is nu maar een van de vele verschillende kernsegmenten in de markt geworden. Maar het is er zeker een die altijd belangrijk zal zijn voor dat deel van de mensen dat hiernaar op zoek is.

DATING-EXPERTS: Gebruikt u – en zo ja – hoe gebruikt u en analyseert u gebruikersdata / gebruikersgedrag (Big Data) om matching te verbeteren en efficiënter te maken? Kunt u een aantal voorbeelden noemen?

Carsten Böltz: Wij gebruiken gegevens het meest om het matching algoritme en de algemene gebruikerservaring te verbeteren. Alle veranderingen van het product worden zorgvuldig geanalyseerd over een reeks van kernindicatoren van clicks en views en door middel van het meten van het aantal succesvolle interacties tussen gebruikers. Wij geloven sterk in het vermogen van onze algoritmes om gebruikers te helpen de juiste mensen te selecteren en wij investeren veel tijd in het controleren van hun prestaties en het verbeteren van de resultaten.

DATING-EXPERTS: Wat zal volgens u in de nabije toekomst bij matchmaking de populairste trend worden op het gebied van datagebruik? Wat zullen datingbedrijven in 3-5 jaar kunnen doen dat nu nog niet mogelijk is?

Carsten Böltz: Het voorspellend vermogen van ons product zal waarschijnlijk veel hoger worden in de komende jaren, via elke fase van de lifecycle van de klant, maar vooral wat betreft matchmaking. Hier geeft 'big data' nog steeds fantastische mogelijkheden om onze basisbelofte aan meer en meer mensen te leveren. Dus, hoe meer gegevens de klant wil delen en wij dus kunnen verzamelen, hoe beter onze kansen zijn op het vinden van de juiste verbanden en het bij elkaar brengen van de juiste mensen.

DATING-EXPERTS: In de laatste twee jaar zijn gratis dating apps erg populair geworden, vooral Tinder. Vindt u dat gratis apps de marktwaarde van online dating verminderen en de huidige marktprijzen herdefiniëren?

Carsten Böltz: Tinder is naar mijn mening gericht op een totaal ander marktsegment en is daarom geen directe concurrent. Ik focus mezelf op het bieden van een hoogwaardige service om zo aan een bepaalde set van behoeften te kunnen cateren. Mijn klanten zijn een heel ander soort mensen vergeleken met diegenen die worden bediend door Tinder. Tinder is zelfs een positieve factor voor de gehele sector en wij kunnen blij zijn met het aantal nieuwe gebruikers die Tinder voor de eerste keer aan online dating introduceert.

DATING-EXPERTS: Hebt u het idee dat ‘wearables’ zoals smart watches de manier waarop mensen van online dating gebruik maken zullen veranderen?

Carsten Böltz: Ongetwijfeld zullen wearables nieuwe producten en aanbiedingen op de markt brengen, maar serieuze dating is waarschijnlijk het segment dat het minst betroffen zal zijn. Serieuze dating gaat over een goed doordacht en niet doorgedrukt proces; het nemen van tijd om die ene juiste persoon te vinden. Wearables zullen veel meer worden gebruikt in het informele deel van de markt, met name rondom matching die gebaseerd is op locatie.

DATING-EXPERTS: Bent u bezig met het maken van een mobiele versie van uw product voor de Apple watch of andere ‘wearables’?

Carsten Böltz: Nee, wij hebben geen plannen om dit te doen. Onze focus is en blijft het verbeteren van onze mobile experience, omdat wij geloven dat dit is waar, naast desktop, de meeste van onze leden gebruik van onze service maken.

DATING-EXPERTS: Wat zijn de belangrijkste succesfactoren die overwogen moeten worden om ervoor te zorgen dat uw datingservice ook over 10 jaar een grote speler zal zijn?

Carsten Böltz: Wat willen onze klanten? Zij willen een relaxte en efficiënte service die er voor zorgt dat zij zichzelf in het beste licht kunnen presenteren en geïnformeerde keuzes kunnen maken. Wezenlijker, zij willen dat wij hen in contact brengen met de juiste mensen en hen een stap verder brengen in hun zoektocht naar hun perfecte partner. Als wij hiermee doorgaan, dan zullen wij over meer dan tien jaar nog net zo sterk staan.

DATING-EXPERTS: Hartelijk dank voor dit interessante interview en wij wensen u veel succes met be2!

Productinformatie: 
be2.nl / Review
8

Voor daters met de intentie om een serieuze vaste relatie aan te gaan is be2 een goede keuze. Daarnaast is de datingsite erg gemakkelijk in gebruik.


In het kort

Product: be2.nl - Review
Beoordeeld door de redactie van: Dating-Experts.nl
Testresultaat: 8 / 10

Further Articles

Title: Wearables zullen ongetwijfeld nieuwe producten en aanbiedingen op de markt brengen, maar serieuze dating is waarschijnlijk het segment dat het minst betroffen zal zijn. - Carsten Böltz, CEO van be2 interview

Product: : be2.nl - Review

Wil het opzeggen bij be2 niet goed lukken? Heb je iemand op be2 of in het echte leven leren kennen en ben je daarom klaar met be2? Gefeliciteerd en veel plezier in de toekomst met je date of... (read more)

Inloggen op be2 Op be2 en de meeste andere online datingsites dien je uit te kijken dat je niet per ongeluk een nieuw account aanmaakt in plaats van in te loggen. Het is dus van belang dat je op de... (read more)

Wat zijn de prijzen van be2? Ben je er over na aan het denken om be2 te gebruiken, maar vraag je jezelf af wat de kosten zijn? Dan kun je hier een lijst vinden van de prijzen voor een be2... (read more)

Wat is er bij be2 gratis en waarvoor heb ik een betaald abonnement nodig? Bij be2 kun je jezelf gratis aanmelden, maar niet alle functies gebruiken. Om deze opties te gebruiken moet je een betaald... (read more)